ایران با 1648000 کیلومترمربع مساحت، دارای اقلیم‌ها و مناطق مختلف آب‌وهوایی است و جای، ‌جای آن دارای ویژگی جغرافیایی اعم از دشت، جلگه، کوهسار، کویر، رود، نهر، مرداب، باتلاق، دره، راه‌های صعب‌العبور و یا مسطح است.

این حد از تنوع و گوناگونی از یک‌سو و تسهیل تردد و نقل و انتقال کالا و مواد برای مقاصد، نظامی، اقتصادی، تجاری و گردشگری و در یک کلام صنعت حمل‌و نقل توسط قطار و یا وسائط سنگین و سبک نقلیه، ضرورت پیوند شریان‌های شاهرگی و حتی مویرگی جاده‌های کشور، خواه در بزرگ‌راه‌ها و خواه در راه‌های روستایی را اجتناب‌ناپذیر می‌نماید. بنابر این بدیهیات که رنگ الزام را به خود می‌گیرد، نیاز به پل ها، منطبق با شرایط مکانی استقرار آن ها را به صورت یک ضرورت درمی‌آورد که بنا بر مقتضیات از حیث محاسبات مهندسی هرکدام از این پل ها را به یکی از صور: مشبک، تیرمرکب، قوسی، نظامی، کابلی، شناور، پیش‌ساخته و یا ترکیبی از شاکله‌های مختلف، درمی‌آید؛ بنابراین مفروضات، ماشین‌سازی اراک که تامین نیازهای اساسی صنعت کشور را به‌عنوان یک رسالت همواره مد نظر خود داشته‌ است از بدو تأسیس، یکی از خطوط تولید خود را به ساخت پل‌ اختصاص داده و با گسترش تقاضاها از اطراف و اکناف ایران، گروه تولیدیی با عنوان پل و سازه های فلزی سنگین تجهیز و مشخصاً به کار پل‌سازی مختص داده شده است.

پس از آغاز به کار این گروه ، فعالیتهای پل و سازه های فلزی روح تازه ای به خود گرفت و محصولات پر فروشی همچون پل های خرپایی و تیرمرکب اندک اندک به تولیدات رایج تبدیل شد و پل ها و سازه های جدید (بسته به سفارش مشتری و نیاز ایران زمین) در دستور کار طراحی و ساخت قرار گرفتند و تا به امروز قریب سیصد پل در ایران و منطقه طراحی و نصب شده است که نشان شرکت ماشین سازی اراک بر تارک آنها می درخشد.