نشست تخصصی مدیران و روسای ماشینسازی اراک؛
در راستای ارتقاء سطح کیفی و کمی فعالیتهای سازمان و تقویت تفکر سیستمی برگزار شد
به گزارش روابط عمومی و صنعتی ماشینسازی اراک، در ادامه سلسله نشستهای تخصصی مدیران و روسای شرکت، جلسهای با هدف ارتقاء سطح کیفی و کمی فعالیتهای سازمان و تقویت تفکر سیستمی، در تاریخ 12 آذر ماه سال جاری در سالن آمفیتئاتر مرکز آموزش برگزار شد.
این نشست با حضور مدیریت محترم عامل، اعضای هیئت مدیره و معاونین شرکت برگزار گردید. ابتدای جلسه دکتر مشایخی به تشریح مزایای تفکر سیستمی و کاربرد آن در صنعت پرداختند و مثالهایی از پیادهسازی این رویکرد در فرآیندهای تولید ارائه کردند. ایشان همچنین به موانع فرهنگی و سازمانی در پذیرش تفکر سیستمی اشاره کرده و راهکارهایی برای غلبه بر این چالشها و ایجاد فضای باز برای ایدهها و نوآوریها مطرح کردند.
سعیدپور، مدیر طرح و برنامه، نیز در این جلسه به معرفی و توضیح حدود ۱۶ آییننامه تدوین و بازنگری شده در دو سال اخیر پرداخت که به گفته وی، تدوین و بازنگری این تعداد آیین نامه در این دور زمانی بیسابقه بوده است و نشاندهنده عزم جدی مدیریت شرکت برای بهبود فرآیندها و افزایش کارایی سازمان است.
در ادامه، قائمی، مدیر حسابداری صنعتی، گزارشی از وضعیت قراردادی و مالی شرکت ارائه کرد که شاخص ترین آن افزایش 136 درصدی قرارداد های سال 1403-1402 در مقايسه با 6 سال قبل، سیر صعوی تعداد قراردادهای منعقد شده در سال مالی 1403-1402 که از 15 قرارداد در سال مالی قبلی به 22 قرارداد در سال مالی جاری رسیده است. همچنین به افزایش 36 درصدی درآمد شرکت و 38 درصدی سود شرکت نسبت به سال مالی قبل اشاره شد.
سپس ترابی، رئیس برنامه ریزی، ارزیابی و جذب منابع انسانی،گزارشی از وضعیت منابع انسانی را ارائه داد که طبق آن آمار تبدیل وضعیت نیروهای پیمانکاری به قراردادی در سال 1400 به تعداد 27 نفر و سال 1401، 61 نفر و سال 1402 به 219 نفر افزایش یافته که این میزان نسبت به سال قبل 260درصد رشد داشته است.
در ادامه سرایی، مدیر عامل ماشینسازی اراک، ضمن قدردانی از حضور مدیران و روسای شرکت، بر لزوم استمرار این نشستها و هماندیشی بین مدیران تأکید کرد تا به بهبود مستمر فرآیندها و افزایش کارایی سازمان دست یابند. ایشان با اشاره به اهمیت تفکر سیستمی در بهبود عملکرد سازمان، بیان کردند که این رویکرد میتواند به شناسایی نقاط قوت و ضعف در فرآیندهای جاری کمک کرده و موجب بهینهسازی فعالیتها شود.
وی افزود: با توجه به شرایط کنونی شرکت، باید شناخت خود را نسبت به ظرفیت و توانمندیهای ماشینسازی اراک مجدداً ارزیابی کرده و نگاهی ویژه به صحنه فعالیتهای صنعتی، اقتصادی و رقابتی کشور داشته باشیم. در شرایط تورمی و هزینهای کنونی، شرکت نمیتواند فقط با تولید تجهیزاتی که در گذشته داشته، درآمد لازم را کسب کند و باید به سمت تولید محصولات جدید حرکت کند.
سرایی تصریح کرد: در شرایط سخت رقابتی که میان ماشینسازی اراک و رقبا وجود دارد، بسیاری از کارفرمایان با توجه به عملکرد مثبت شرکت در انجام تعهدات خود از نظر کیفیت و زمان تحویل پروژهها، ابراز تمایل برای ادامه همکاری و یا سفارشات جدید دارند و با توجه به مسیری که برای شرکت در پروژههای EPC تعریف شده است، باید ظرفیت پروژهها افزایش یابد. در این راستا، در گام اول ساختار EPC برای شرکت تصویب شده و با احیای شرکت مهندسی و ساختمان ماشینسازی اراک، تقویت واحد EPC جهت اخذ پروژهها مورد توجه قرار گرفته است.
وی ادامه داد: در شرایطی که شرکت با یک چهارم ظرفیت واقعی خود فعالیت میکند و با توجه به تورم و هزینههایی که بر دوش شرکت است و تغییرات تکنولوژیکی، انتظارات کارفرما و پروژهها و رقبا، اقدام حیاتی برای نوسازی، بازسازی و توسعه شرکت لازم است. در یک سال گذشته، با برگزاری جلسات متعدد با واحدهای مختلف تولیدی و تحقیق و توسعه ، به جمعبندی رسیده و پیشنهادات خود را برای تأمین منابع مالی به سهامداران ارائه کردهایم.
سرایی تأکید کرد: علاوه بر بازسازی و نوسازی تجهیزات صنعتی شرکت، نیاز به تغییر نگرش سیستمی در بین تمامی همکاران احساس میشود. برای دستیابی به این هدف، باید از طریق فرهنگسازی، تغییر نگرش و ایجاد شوق تولید و نگاه به آینده، راه را هموار کنیم.
وی افزود: در شرایط رقابتی کنونی، ایجاد یک شبکه بازاریابی ضرورتی اجتنابناپذیر است. در این راستا، آییننامه بازاریابی شرکت مورد بررسی و اصلاح قرار گرفته است تا تمامی همکاران در هر ردهای از سازمان بتوانند در بازاریابی و فروش همکاری داشته باشند و از سود حاصل بهرهمند شوند.
مدیر عامل ماشینسازی اراک با اشاره به انتشار نشریه صنعت سازان از سوی روابط عمومی شرکت و لزوم توجه به مسیر رقابتی که در آن قرار داریم و همچنین نوسازی تجهیزات و نوسازی فکری که در شرکت در حال شکلگیری است، مدیران، روسا، کارشناسان و تمامی همکاران میتوانند با ارائه مطالب و ایدههای خود مطابق با سیاستهای توسعهای شرکت در این نشریه مشارکت کنند تا فرهنگ تولید و نگاه به آینده را در سازمان نهادینه کنیم.
آقای سرایی در پایان این نشست، با توجه به پیامهای منفی که برخی از همکاران در فضای مجازی منتشر کردهاند، تصریح کردند: ماشینسازی اراک یک شرکت خاص و منحصر به فرد است که ویژگیهای متمایز آن، این امکان را فراهم کرده تا در شرایط بحرانی و چالشهای متعدد طی حیات خود، همچنان پابرجا و مقاوم بماند. اما اکنون، با توجه به تغییرات چشمگیر در بازار و رقابت تنگاتنگی که میان ما و رقبای جدید وجود دارد، نیازمند توجه و دقت بیشتری هستیم. بیان اینگونه به راحتی میتواند مورد سواستفاده رقبا قرار گرفته و به اعتبار شرکت آسیب بزند. بنابراین، لازم است که همگی با همدلی و اتحاد، بر نقاط قوت خود تمرکز کنیم تا بتوانیم مسیر موفقیت را با قدرت بیشتری ادامه دهیم.
در پایان سرایی بر لزوم استمرار این نشستها و تبادل نظر میان مدیران تأکید کردند و خبر دادند که این نشست ها برای سایر کارکنان نیز برگزار خواهد شد.
این نشست تخصصی با هدف تقویت روحیه همکاری و همفکری میان مدیران و روسا و ارتقاء سطح کیفی فعالیتهای سازمان، در فضایی صمیمی و سازنده به پایان رسید.
٠٧:٠٩ / شنبه ١٧ آذر ١٤٠٣ / شماره خبر: ٢٩٠ / تعداد نمایش: 791